h1

Guia de Cursos d’Estiu 2010 sobre Desenvolupament i Cooperació

28 Juny 2010

El CD2 edita per segona vegada la Guia de Cursos d’Estiu sobre Desenvolupament Humà Sostenible i Cooperació. Aquesta segona guia millora la de 2009 ampliant l’abast tant de les universitats com dels cursos que inclou. Si l’any passat vam seleccionar 155 cursos de 40 universitats, enguany són en total 236 cursos de 46 universitats espanyoles. L’ampli abast tant temàtic com geogràfic dels cursos fan necessària una eina que simplifiqui l’elecció de cursos per a aquelles persones interessades en la temàtica de desenvolupament humà sostenible i cooperació. És per això que el CD2 ha creat aquesta eina que pretén ser una ajuda a l’hora de triar entre la gran oferta formativa que durant les setmanes d’estiu programa la universitat.

Com acostuma a passar, el contingut no és exhaustiu ja que quan algunes universitats estan a punt de començar la seva programació d’estiu, altres encara no l’han fet pública, per tant cal advertir que que manca l’oferta d’alguna universitat. En aquests casos us recomanem que us dirigiu directament al centre corresponent, així com per ampliar informació sobre convalidació de crèdits, atorgament de beques, facilitats d’allotjament, o preus reduïts per diferents motius.

La guia s’ha plantejat a l’hora de seleccionar els cursos una visió àmplia del marc de desenvolupament humà sostenible i no exclusivament orientada als cursos de cooperació. És per això que hem incorporat temàtiques que van des d’aspectes més de caire cultural, fins a temes d’educació ambiental i sostenibilitat de les societats del nord, passant per qüestions de ciutadania i migracions, atès que considerem que són diverses cares d’un mateix procés de desenvolupament global.

Igual que el 2009, els blocs temàtics que abasten més cursos són d’una banda el medi ambient, l’ecologia, sostenibilitat i canvi climàtic (25%), i de l’altra la crisi econòmica internacional i aspectes d’economia alternativa i responsabilitat social corporativa (12%). A més distància queden altres àmbits com els drets humans i el dret internacional (9%), conflictes i processos de pau (8%), dones i gènere (8%), i comunicació per al desenvolupament (8%).
Pel que fa a la temàtica geogràfica, novament l’Amèrica Llatina lidera l’oferta formativa amb un 9% dels cursos, seguida de lluny per la Mediterrània i Món àrabomusulmà amb un 4%, i l’Àfrica subsahariana amb un 3%. Aquest any destaquen els cursos centrats en les celebracions dels bicentenaris de les independències americanes, així com en la política interior i exterior de la Unió Europea, degut a la presidència espanyola durant el primer semestre del 2010.

La major oferta de cursos la tenen Catalunya i la Comunitat de Madrid, (41 i 39 cursos respectivament, que equivalen cadascuna al 17% del total), seguides de Cantàbria i Andalusia (amb 29 i 28 cursos –el 12% del total-). Pel que fa a les universitats amb major oferta de cursos sobre desenvolupament i cooperació, aquest any torna a encapçalar la Universidad Internacional Menéndez Pelayo amb 19 cursos (8%) i la UNED amb 15 cursos (6%), seguides de la Universidad Complutense de Madrid, la Universitat de Barcelona, la Universidad de Cantabria i la Universidad Internacional de Andalucía, amb onze cursos cadascuna (5%).

Pel que fa a la UIB, quatre són els cursos destacats, Religió i conflictes a la història de la Mediterrània, Indústria Turística i la Mediterrània, Interpretacions sostenibles de l’espai local, i Mitjans de comunicació i el Sud.

Aquest darrer curs és fruit de la col·laboració entre la UIB i el Fòrum Comunicació, Educació i Ciutadania de les Illes Balears, coordinat per Enginyeria sense Fronteres de les Illes Balears, i suposa la continuació de la línia de treball endegada arran de les interessants Jornades que es van celebrar l’octubre de 2009 sobre Mitjans de Comunicació i Sud. El curs, que se celebrarà del 12 al 16 de juliol, serà presentat en una taula rodona el proper dia 1 de juliol amb el títol “Formar i informar. Reptes i estratègies per a una agenda informativa complexa”.

El CD2, amb la publicació de la guia, pretén consolidar la línia iniciada el 2009 de crear eines que promoguin i afavoreixin la formació i la recerca sobre desenvolupament i cooperació dels diferents actors implicats i interessats en aquest àmbit a les Illes Balears, des d’estudiants universitaris fins a tècnics d’ONGD i voluntariat. Esperem que aquesta guia us sigui ben útil, i que trobeu el curs que us interessi. És més, ens agradaria que fessiu arribar els postres comentaris si l’heu trobada útil, i de quina manera es podrien millorar els continguts per fer-la més útil de cara a l’edició de 2011.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: